20 augustus 2018

De eerste week

Hei hei, en welkom bij mijn eerste poging voor een blog. De bedoeling van deze site is dat ik elke 3 weken/elke maand een blog post over mijn ervaringen in Noorwegen. We moeten nog zien of ik dat ook echt vol ga houden, maar ik zal een poging doen.

Op 9 augustus ben ik, samen met 2 anderen (Kim en Danae), van Amsterdam naar Oslo gevlogen voor een jaar uitwisseling in Noorwegen. Direct uit het vliegtuig hebben we eerst 3 kwartier bij de verkeerde bagageband op een snowboard staan wachten, maar daarna konden we toch echt door de douane en waren we officieel in Noorwegen. We waren één van de latere vluchten dus er zat al een zooitje nerveuze uitwisselingsstudenten te wachten.
Nadat we nog een uurtje op de 2 laatste Italianen hadden gewacht konden we in de bus stappen en vertrekken naar een soort kostschool in Hønefoss, voor het post arrival orientation. Op het vliegveld ontmoette ik ook voor het eerst mijn gastbroer Harald. Hij komt net terug van een jaar in Uruguay en is, net als ik, 18 jaar. Het is een hele aardige gozer en we kunnen goed met elkaar overweg.
Eenmaal in Hønefoss aangekomen werd ik meteen geïntroduceerd met de grootste cultuurschok tot nu toe en dat is middag en kveldsmat. Middag betekent diner en wordt om een uurtje of 4 gegeten. Daarna heb je rond half 8 kveldsmat (avondeten). Dit is na frokost en lunsj dus de 4e maaltijd van de dag.
In Hønefoss werden we in groepen verdeeld om behoorlijk wat verwachtingen, doelen en reflectie opdrachten te houden. Duurde af en toe een beetje lang, maar het was leuk om Harald en alle andere studenten van over de hele wereld te leren kennen. De tweede avond hadden we een international evening waar iedereen iets over zijn eigen land moest vertellen. Wij hebben ze onze fietsen, Sinterklaas en onze fantastische keuken laten zien (frikandellen, kapsalons, hagelslag) en natuurlijk stroopwafels laten proeven.
De laatste dag daar was dan de dag dat ik mijn gastgezin voor het eerst zou ontmoeten. Zij hadden eerst ook een oriëntatie in de ene kamer en wij werden met z'n allen in de kamer ernaast gezet. Toen de oriëntatie klaar was werden de deuren open gedaan en zagen we elkaar voor het eerst in het echt. We hebben lunch gegeten en stapten daarna in de auto naar Jessheim.
Het was nog een paar dagen vakantie en die werden voornamelijk besteed aan elkaar leren kennen en leuke dingen doen. Ik ben een keer met Harald en Helena (gastzus) naar Oslo gegaan. Het is wel fijn om een gastbroer van mijn leeftijd te hebben. Ik heb al een paar avonden met hem en zijn vrienden poker, volleybal gespeeld of gewoon gepraat.
In de vakantie hebben we ook een geprobeerd om een betere school te regelen. Het zag er namelijk naar uit dat ik naar een school 50 minuten (met de bus) verderop moest, maar gelukkig kan ik gewoon in Jessheim naar school. Daar heb ik afgelopen vrijdag m'n eerste dag gehad. Ik zit in het één na laatste jaar en kan dus helaas niet officieel mee doen aan de russefeiring (zoek maar op als je het niet kent, het is redelijk bizar). Harald zit wel in het laatste jaar dus wie weet pik er toch nog wat van mee. Verder is het een leuke klas met mensen die een stuk meer open en vriendelijk naar een buitenlander zijn dan wat ik op het kamp te horen heb gekregen. De leraren lijken, ook al versta ik er niks van, ook wel oké.
Het verstaan is wel verreweg het lastigste aan het Noors. Ze spreken namelijk in eigenlijk elk woorden 5 letters uit die er niet staan en 5 letters die er wel staan vergeten ze maar even. Dat gaat de komende weken hopelijk makkelijker worden, want niet weten wat mensen zeggen kan best irritant worden ;). Zekers als je daarna wat Noors probeert te spreken en diezelfde mensen je dan een kwartier uitlachen vanwege een minimaal verschil in de uitspraak van de letter y. Verder is het heel leuk :).

Nou hier zal ik mijn eerste blog afsluiten, geen idee wanneer de volgend is. Misschien snel als er iets interessants gebeurd of misschien over een paar weken.

Hadet bra

ps: foto's komen zodra ik niet vergeet die te maken













10 opmerkingen:

  1. Verhaal duurde vrij lang, mvg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Luc
    Als ik beloof alles te lezen, beloof jij dan een regelmatige update van je blog?
    Sterkte met het ontrafelen van het Noors! En geniet van je tijd daar.
    Groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hoor. Keep it up! We willen mee (be)leven. Wel jammer dat je in het Nederlands ook al fouten gaat maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tsja ik was hier al zo'n 5 dagen mee bezig en had geen zin meer om het te checken :)

      Verwijderen
  4. Lijkt me een prima start.Wij zijn nu in Estland en wel in Tallin.We vonden het heel om jou eerste ervaringen te mogen delen. Overigens hebben wij hier geen enkele moeite om vier medeklinkers achter elkaar uit te spreken want dat doen ze hier nl. Ook niet.
    Groetjes, opa en oma.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te lezen Luc. Hou dat bloggen maar vol!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fint å lese denne meldingen. Håper du har det bra og kanskje en fin norsk dame kan hekte seg. Hilsen, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lykke til! Håper du skal ha et fint år!

    BeantwoordenVerwijderen