12 september 2018

Een maand in Noorwegen

Oke oke, ik ben hier nu dus al een maand en het werd dus wel weer is tijd voor een nieuwe post. Het is moeilijk te beseffen dat het al meer dan een maand geleden is dat ik hier naartoe ben gevlogen, het voelt namelijk als 2 weken. Ik begin ondertussen al aardig in een schoolritme te komen en ik heb zelfs m'n eerste cijfers al binnen. 1 van die cijfers was voor in een groep een filmpje maken in het Noors. Geen idee wat ik allemaal heb gezegd, maar het was blijkbaar prima, want het eindresultaat was een 5 waard. Dat klinkt niet veel maar de cijfers gaan hier maar tot 6.
Het andere cijfer was een echte toets bij wiskunde, de wiskunde die ik hier heb is ongeveer vergelijkbaar met wiskunde a uit de 5e, maar dan iets makkelijker. Voor degene die nog nooit een wiskunde a toets hebben gezien, die bestaan voornamelijk uit verhaaltjes dus de 4- die ik daar voor kreeg was best prima.
De scholen hier zijn toch verrassend anders dan die in Nederland. Grootste verschil is waarschijnlijk de woensdag. Wat ze hier (op mijn school in ieder geval) doen is een fagdag. Dat wil zeggen dat je van 08.40 tot ongeveer 13.00 één vak doet. Meestal is dat dan een toets of een groter project dan in normale lessen. De wiskunde toets en het Noorse filmpje waren bijvoorbeeld bij zo'n fagdag.
Een ander verschil is dat bijna alle lessen hier een blokuur zijn, en dus 1,5 uur duren. Dat kan best vermoeiend worden, zeker als je de helft niet verstaat.
Noors gaat trouwens al een stuk beter, maar als je net klaar bent met 1 zin vertalen zijn ze al een paar zinnen verderop, dus een heel gesprek of verhaal volgen is lastiger. Lezen gaat daarentegen prima, in de Noorse les zijn we nu bezig met literatuur en de rest van de klas moet een verhaal lezen dat zij nauwelijks begrijpen, dus op zo'n moment zit ik een donald duck te lezen :).
Sociale leven gaat ook prima. De meeste Noren zijn nog steeds nogal gesloten, maar dat komt over een tijdje wel goed. Ik ben 2 weken geleden met een paar mensen uit m'n klas naar een Noorse film gegaan. Dit was een film over een aardbeving die heel Oslo in puin legt. Zulke rampenfilms zijn meestal niet fantastisch en dit was geen uitzondering, maar ik kon het verstaan en daar was ik al lang blij mee.
Weekenden gaan over het algemeen behoorlijk hetzelfde. Vrijdag doodmoe uit school komen en opladen, zaterdag iets doen met vrienden en zondag op pad. Omdat Noorwegen een stukje groter is dan Nederland is het lastig om in een gewoon weekend op pad te gaan naar andere steden. Als je naar Bergen wil bijvoorbeeld, moet je zo'n 8 uur in de trein zitten. Die tripjes moeten we dus in de vakanties of in een lang weekend doen. Op zondagen blijf je dus meestal een beetje in de buurt. 2 weken geleden zijn we bijvoorbeeld naar 1 van de hoogste punten in de omgeving gewandeld. De bergen zijn hier niet enorm, maar toch zeker een behoorlijk stuk hoger dan ik gewend ben in onze mooie polder.
Afgelopen zondag ben ik op met Kim en haar gastgezin voor het eerst op een Harrytur gegaan. Tur is reis en Harry is een beetje een kleinerende term voor de middenklasse. Bij een harrytur gaan Noren naar zweden toe om daar hun hele auto vol te laden met boodschappen, omdat het goedkoper is. Er zijn speciaal winkelcentra gebouwd voor de Noren in het westen van Zweden. Er komen ook bijna alleen maar Noren in die winkels, er is verder namelijk niet zoveel in het westen van Zweden.
Het is wel begrijpelijk dat ze hier naar Zweden gaan, de prijzen zijn namelijk redelijk bizar. Één keer naar de kapper kost zo'n 400 kronen (ongeveer 40 euro) en het goedkoopste biertje op de menukaart is zo'n 7,50 euro.
Dit weekend ga ik voor het eerst de rest van de familie ontmoeten, we gaan namelijk Harald zijn verjaardag vieren. Niet dat ie ook echt jarig is, hij is een jaar in Uruguay geweest, dus ze moeten een verjaardag inhalen :).
Over 3 weken is het herfstvakantie dus dan ga ik waarschijnlijk wat meer van Noorwegen ontdekken. Dan zal ik wel weer een blog plaatsen denk ik, tot dan!


Bovenop de skischans in Oslo

Platteland in de buurt van ons huis(10 min verder zit je in de bergen)

Bovenop een van de hoogste punten in de directe omgeving


Maatje iets te groot op de Harrytur























3 opmerkingen:

  1. Leuk om weer even iets te lezen.
    Lijkt me inderdaad wel even wennen op zo’n andere vorm van onderwijs.
    En 7,50 voor een biertje ?... zul je geen last van katers hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dus een Sjonnie is daar een Harry?
    Die biertjes zijn wel jammer en een jaar geen kapper, tsja??
    Super leuk om te lezen allemaal Luc, veel plezier met de familie dit weekend.

    BeantwoordenVerwijderen